
premsaeuib 28/03/2026 - 14:43:02 | ![]() ![]() |
EUIB CARREGA CONTRA EL RETARD I LA MANCA D’AMBICIÓ SOCIAL DEL GOVERN DAVANT LA CRISI
EUIB denuncia el retard de les mesures anticrisi i reclama accions immediates per protegir les famílies, controlar els preus i aturar desnonaments a les Illes Balears.
Esquerra Unida de les Illes Balears ha valorat les mesures anticrisi presentades avui per la presidenta del Govern, tot mostrant una posició crítica pel retard en la seva adopció i per la manca de mesures socials dirigides directament a les famílies.
El coordinador interinsular d’EUIB i diputat al Parlament, Jose Maria Garcia, ha estat contundent: “Arriben tard i malament. Hem tingut un Govern desaparegut durant deu dies mentre la gent i els sectors econòmics miraven amb angoixa com esclatava el conflicte a l’Iran i els preus es disparaven. Aquesta inacció és injustificable”.
Garcia ha advertit que, pel que s’ha conegut fins ara, “parlem de mesures molt generals” i ha criticat que no incorporin un veritable paquet social: “Trobem a faltar mesures socials que no només acompanyin les ajudes als sectors econòmics, sinó que actuïn com un escut real per a les famílies de les Illes Balears”.
EUIB alerta que l’escalada del conflicte internacional, amb l’ús del control del trànsit de carburants per l’estret d’Ormuz com a arma, ja està impactant de ple en el cost de la vida. “Ho acabaran pagant, com sempre, les famílies treballadores si no s’actua amb determinació”, ha remarcat.
Per això, la formació exigeix que totes les ajudes públiques vagin condicionades a la prohibició d’acomiadaments i reclama un gir immediat cap a polítiques que protegeixin la majoria social. Entre les propostes que EUIB traslladarà al Govern de cara al decret de la setmana vinent, destaquen:
Control efectiu dels preus de l’habitatge.
Ajuts a famílies per donar resposta a situacions de vulnerabilitat vinculades a les conseqüències econòmiques de la guerra. En particular, incrementar els ajuts d’urgència davant impagaments del lloguer sobrevinguts i ajudes al pagament d’hipoteques.
Deduccions fiscals per a inquilins i incentius reals per a lloguers assequibles.
Donar suport a la renovació automàtica dels contractes de lloguer durant almenys dos anys.
Crear un fons extraordinari adreçat als ens locals per desplegar un escut social i econòmic local davant els efectes indirectes de la crisi internacional sobre el cost de la vida, l’activitat econòmica i la cohesió social, especialment adreçat pel finançament dels ajuts d’emergència social pels Serveis Socials Bàsics.
Així mateix, EUIB planteja un augment d’almenys el 10% de LES prestacions com la RESOGA, la prestacio complementària a les pensions no contributives i altres ajudes socials, eliminant restriccions vinculades als anys d’empadronament.
En matèria de consum, la formació aposta per establir mecanismes de control dels preus dels aliments bàsics, amb l’objectiu de garantir una cistella de la compra assequible i evitar abusos per part de les grans cadenes de distribució. “Cal posar límits als abusos de les grans cadenes de distribució i garantir que cap família hagi de triar entre omplir la nevera o pagar el lloguer”, ha subratllat Jose Maria Garcia.
Finalment, EUIB reconeix el reforç dels serveis públics per agilitzar tràmits, però adverteix que “no pot ser una mesura puntual: el que avui és urgent, demà ha de ser estructural”.
“Si el Govern no està disposat a plantar cara a la crisi amb valentia i posar la vida de la gent al centre, estarà fallant a la majoria social d’aquestes illes”, ha conclòs Jose Maria Garcia.


- Campos. La red MELIB continúa creciendo: ya están operativas diez nuevas plazas de recarga en sa Ràpita, cinco cargadores dobles situados en el aparcamiento público junto al club náutico
- El Conservatori Municipal de Música i Dansa Antoni Torrandell d’Inca amplia enguany la seva oferta formativa vinculada a la música tradicional i la cultura popular, amb nous nivells i nous horaris
- El Consell de Mallorca arranca SOM Família con una programación de apoyo y acompañamiento a las familias
- Fernando Sansó estrena Fer o No Fer, el nuevo magacín de actualidad de Canal 4 Televisión. El presentador manacorí apuesta por una televisión renovada, cercana y actual, los viernes a las 21:00 horas
- El Hospital Universitario Son Espases participa en una investigación que confirma que casi el 60% de los cuidadores no profesionales de personas con deterioro cognitivo leve manifiestan una sobrecarga significativa
- ‘La claror’ conta la història d’una de les narradores de rondalles més destacades del sud d’Europa, cega, pobra i analfabeta
- COALICIÓ PER MALLORCA REBUTJA EL PLA DE CREIXEMENT D’AENA I EXIGEIX COHERÈNCIA A PSOE I SUMAR-MES
- CEOMA respalda la aprobación de la Ley de Dependencia y pide al Gobierno contar con organizaciones de mayores para su evaluación
- El Consell de Mallorca duplicará las plazas de atención a la salud mental con la Fundació Deixalles
- El Govern incorpora diez nuevas plazas de la Residencia de Llevant a la red pública de atención a la dependencia, cuenta con una capacidad total de 80 plazas, durante la legislatura ha pasado de 30 a 45











































